Potato Salad

12:38 PM Yanty Lee 22 Comments

Salam u olls ,

Happy Monday!

Nak kongsi sikit je ni , semalam Ty tak jadi Langkah Ceria Putrajaya - 10,000 Langkah sebab Sis Cha ada hal di Johor. Jadi Ty ikut mummy Ty keluar ke Alamanda sahaja.

Ke Carefour , Ty decide nak buatkan Potato Salad memandangkan mummy  nak makan salad sahaja untuk makan malam . Apa lagi , sibuk mummy  pilih barang - barang keperluan rumah , Ty pun sibuk ambil barang - barang untuk sediakan Potato Salad.

Resipi Potato Salad ala Ty

Bahan - Bahan

  • 4 biji kentang
  • 1/2 biji bawang Holland
  • 3 biji telur
  • 3 sudu besar Mayonnaise
  • 1 sudu besar jus lemon
  • 1 sudu besar air
  • Secubit garam
  • Secubit serbuk pati ayam
  • Secubit lada putih
  • 2 batang daun parsley 



Cara - cara penyediaan 

Kentang , Telur & Bawang
  • Kupas kentang - Potong dadu - Rebus dengan air + sedikit garam
  • Rebus telur - Kupas kulit telur - Potong dadu
  • Kupas bawang - Potong dadu
Bahan lain 
  • Masukkan bahan-bahan seperti Mayonnaise , Jus Lemon , Air , Garam , Serbuk Pati Ayam , Lada Putih ke dalam bowl.
  • Diikuti dengan Kentang & Telur yang telah di rebus.
  • Kemudian masukkan Bawang Holland dan Daun Parsley.
  • Gaulkan dan sedia dihidangkan.

Alhamdulillah , percubaan kali pertama Ty berjaya. 

*when the food is nice , say it out don't hardly figure out where is the mistake are.

22 comments:

  1. adui sedapnya tgk.....nyum nyum bila nk belanja cik anggur makan :P

    ReplyDelete
    Replies
    1. Belanja ke boleh bila2 je , masak kalau xdapat ar. Xterror. =)

      Delete
  2. assalamualaikum yanty...tahniah percubaan pertama berjaya...:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wa'alaikumusalam mama , tq. In Sha Allah akan try more resipi nanti (-;

      Delete
  3. Replies
    1. Welcome Sis , Ty pun suka. Superb loike!

      Delete
  4. errrr...saja kan buat akak lapar...orait malam nanti diet makan salad je...heeheee....

    ReplyDelete
    Replies
    1. aLOLo hAi , mana ni diet menu erk akak ku syg? Terbahek la! Slim Shady uolls

      Delete
  5. sedapnyer.tak pernah lagi makan potato salad ni

    ReplyDelete
  6. Replies
    1. Hokayh nanti UP kan video okay , hukhuk =)

      Delete
  7. Wah rajinnya anak dara ni... bagus...bagus...cepat kawen ni..he..he..
    macam senang jekan ty boleh try ni...tambah sosej pun sedap agaknyakan Ty

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hurm bila datang angin kukus sis... tertiba dtg balik angin nak menyelerakkan dapur,macam2 dah try. saje pos yg ni dulu. Kawen , xperlu la. Yup Ty pun bercadang bila2 buat lgi nk rebus sosej / goreng nugget. hehe

      Delete
  8. perh.. harus ku cuba petang ni juga.. cilok resepi ya... tapi lemon tu ganti ngan limau kasturi bole ke... cam tak de lemon je kat kedai rundit rumah aku tu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. cilok jgn x cilok. hehe. boleh je yunk. xde beza sgt pun =)

      Delete
  9. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  10. Simple je buatnya..mamaD mmg suka mkn telur rebus...best jgk ni blh try nanti. Tq.

    ReplyDelete

Thank you for commenting on my words.
May Allah bless me and you , Ameen