11 Cara Jadi Pekerja Gembira

12:08 PM Yanty Lee 2 Comments

Salam u olls ,

Kerja okay tak ? Tak OK ke .. alahai kenapa pula ? Apa punca nya sehingga boleh jadi macam tu. Sampai bila nak bekerja dengan keadaan macam tu aje kan.. Teringin tak nak cari penyelesaian sebagai pekerja yang happy merry go round go lucky . Jom cuba rancangkannya dan pratikkan cara yang dikongsi ni supaya sama - sama boleh memanfaatkan pada hari esok dah sampai bila-bila as PEKERJA.


Antara cara nya ;

Rancang minggu anda pada malam Ahad
-Lihatlah kalendar kerja anda dan merancang minggu anda pada hari Ahad malam atau Isnin pagi. Ini termasuk mesyuarat penting, serahan, ringkasan perkara-perkara yang belum selesai dari minggu lepas dan apa-apa tugas yang dapat dicapai semasa minggu. Walaupun ini mungkin kelihatan seperti tip pengurusan masa, di hujung minggu, pada malam Jumaat apabila anda semula apa yang anda telah dicapai dalam tempoh lima hari-hari terakhir, kepuasan yang besar.

Menjalankan aktiviti-aktiviti yang anda bersemangat walaupun ia mungkin tidak berada di dalam profil kerja anda
-Memulakan inisiatif yang anda akan senang untuk melakukannya tanpa mengira sama ada ia diperlukan bagi anda untuk melakukan atau tidak.
-Menghantar surat berita harian kepada pasukan anda pada topik-topik yang bahawa kebanyakan daripada mereka akan berminat.
-Melakukan pembentangan mengenai topik yang anda minati.
-Menganjurkan acara sukan yang kecil untuk pasukan anda.
-Memanggil semua orang dalam pasukan anda untuk rehat kopi pasukan, sarapan atau makan tengahari
-Menghargai rakan-rakan dalam pasukan anda atau pasukan bersilang fungsian yang melakukan kerja yang hebat
-Menulis puisi pada pencapaian pasukan anda
-Mengaturkan makan tengahari apa-apa yg

Janganlah kamu melanggarnya dalam permainan menyalahkan
-Jika ada masalah tidak menyalahkan orang lain secara membuta tuli. Jika anda melakukan kesilapan, tidak teragak-agak untuk menerimanya. Memandangkan Gauthama Buddha berkata, terdapat tiga perkara kita tidak dapat bersembunyi lama: matahari, bumi dan kebenaran. Menerima kesilapan anda anggun hanya akan membuat anda kelihatan seperti profesional yang sebenar dan juga memberi anda kepuasan tidak menipu.

Berkomunikasi dengan lebih kerap di tempat orang
-Menggunakan semua peluang di mana anda boleh bercakap dengan individu individu berbanding e-mel atau telefon. Tetapi menjadi sedar masa dan ketersediaan orang lain. Mendengar jawapan yang positif daripada orang yang akan memberi anda kebahagiaan lebih daripada jika ia dilakukan melalui telefon atau melalui e-mel.


Tahu apa yang berlaku di tempat kerja anda
-Ini akan membuat seseorang bahagia? Sesungguhnya, ya! Bayangkan sebuah pasukan kriket yang tidak tahu berapa banyak berjalan untuk menjaringkan gol untuk memenangi perlawanan? Lebih daripada kehilangan permainan, pemain tidak akan berminat atau bermotivasi untuk bermain dengan baik.

-Menghadiri semua mesyuarat yang ditangani oleh Ketua Pegawai Eksekutif kepada pengurus serta-merta anda tahu apa yang akan berlaku di sekeliling anda. Ia boleh menjadi pelan pertumbuhan syarikat atau projek besar seterusnya jabatan anda. Jack Welch menyebut dalam bukunya Memenangi "setiap pekerja, bukan sahaja orang kanan, perlu tahu bagaimana sebuah syarikat yang dilakukan."

-Anda juga akan mendapat kelebihan tambahan jika anda berada dalam kedudukan untuk menjawab pertanyaan yang dibangkitkan oleh rakan-rakan atau junior anda. Ini bukan hanya untuk sebab-sebab yang baik, tetapi sebab-sebab yang buruk serta. Anda tidak mahu untuk menjadi pekerja yang terakhir untuk tahu jika syarikat anda meletakkan pekerja (dalam kes terburuk, jika anda seorang yang masih dalam senarai itu).

-Mengambil bahagian dalam aktiviti organisasi-tahap
-Ini boleh menjadi semudah menghabiskan satu hujung minggu untuk aktiviti tanggungjawab sosial korporat atau menghadiri usaha pengambilan untuk membantu pasukan HR anda atau mengatur acara / sukan teknikal di peringkat organisasi. Kebanyakan peristiwa-peristiwa ini akan berjaya kerana orang datang atas perbelanjaan sendiri untuk menyumbang.

Mempunyai hobi yang membuat anda sibuk dan gembira
-Ramai orang berkata hobi mereka menonton TV atau mendengar muzik atau membaca akhbar. Ini bukan hobi, mereka hanya cara lulus masa. Sesetengah hobi adalah malar hijau dan akan memastikan anda malar hijau juga: menari, melukis, menulis cerpen, puisi, blog dan berkongsi pengalaman anda.

Sukan
-Semasa memilih sukan pastikan bahawa terdapat aktiviti fizikal. Terdapat bahaya menjadi ketagih dengan sukan di mana terdapat aktiviti kurang fizikal (seperti permainan komputer, catur, kad dan sebagainya). Aktiviti fizikal menyimpan orang yang sihat dan bahagia. Jika anda memilih satu sukan baik, anda boleh mewakili organisasi anda dalam sukan acara korporat juga.

Jauhkan diri dari politik pejabat
-Politik, sebagai amalan, apa jua profesion yang telah sentiasa menjadi organisasi yang sistematik daripada kebencian. - Henry Brooks Adams

-Politik di mana-mana dan pejabat tidak terkecuali. Bermain politik mungkin bermanfaat tetapi hanya untuk jangka pendek. Jadi perkara yang terbaik untuk dilakukan ialah bermain adil.

Ingin dan tersenyum
-Lebih kerap daripada tidak, terdapat peluang yang adil bahawa orang lain akan tersenyum kembali. Ini boleh menjadi pengawal keselamatan di pintu masuk, penyambut tetamu anda, budak pejabat anda, Ketua Pegawai Eksekutif atau pengurus anda - tidak pernah lupa untuk mengucapkan selamat kepada mereka dan senyuman.

Sukarelawan untuk aktiviti beberapa
"Nilai manusia tinggal dalam apa yang dia dan tidak memberikan apa yang dia mampu menerima." -Albert Einstein
-Melakukan sekurang-kurangnya satu aktiviti tanpa mengharapkan apa-apa sebagai balasan. Terdapat tiada frekuensi yang ditetapkan untuk ini. Ini mungkin sekali dalam satu hari atau sekali dalam seminggu atau tiga kali dalam seminggu. Ia boleh jadi semudah membuat teh di pejabat untuk rakan sekerja anda, membantu rakan sekerja yang bekerja di jabatan lain dengan menggunakan kemahiran anda, menjatuhkan rakan sekerja anda di muka pintu di dalam kereta anda, pergi ke pengurus atau rakan sekerja anda untuk bertanya jika apa-apa bantuan yang anda boleh melanjutkan, menyumbang kepada komuniti pengurusan teknikal atau pengetahuan dalam organisasi anda dan sebagainya.


Ha semua , dah tahu kan cara bagaimana untuk menjadi seorang yang gembira walaupun mungkin pada mula akan rasa kekok atau abit "plastic" , U got me? Ha.. teruskan je kehidupan , kalau orang tak suka kita bukan mereka yang bayar gaji kita dengan gaji mereka dan mereka kena ingat , kalau tutup periuk nasi / pencarian rezeki seseorang mereka pun tidak akan diberi rezeki dari Allah swt .  Maka beringat-ingat lah pada yang bersikap PHD ni.


PHD ? - Perasaan Hasad Dengki. :-)

2 comments:

  1. yayyy .. sy gembira ditempat keje :p

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya pun cuba manusia sekeliling sungguh PLASTIC the SAMPAH of MASYARAKAT.

      Delete

Thank you for commenting on my words.
May Allah bless me and you , Ameen