HARAM : Calit Air Liur Membelek Helaian Al - Quran

6:30 AM Yanty Lee 3 Comments


CALIT AIR LIUR LETAK DIMUKE ORANG... ORANG MARAH DOK ? 

Ustaz Azhar Idrus Kata : Ramai orang dah jadi tabiat bila nak membelek Quran, dia jilat jari biar basah guna air liur, pastu dia belek Quran. Hukumnya HARAM mengenakan air liur pada Quran. Walaupun air liur tu bukan najis tetapi ia sesuatu yang kotor, jijik. Ce mung jilat jari mung pastu calit ke muke orang. Die maroh dop? Marah lah. Itu tanda air liur itu kotor. Mana boleh kenakan benda yang kotor pada Quran. Nanti ada orang kata, "Habis tu nak belek muka surat Quran licin nak buat macam mana ustaz?". Gunalah air paip! Letak dalam cawan kat sebelah mung. Dah tahu doh mu nak bace banyok malam ni ambik dua baldi letok tepi mung, apa susoh!" Nak buat macamana ustaz, dulu saya tak tau, ingatkan tak apa." Dah dop tahu la sebab tak mari dengor orang ngajor. Dop mari ngaji. Dah tau ni, istighfarlah banyak-banyak, pohon keampunan dari Allah.Wallahua’lam...

3 comments:

Thank you for commenting on my words.
May Allah bless me and you , Ameen