Part III | Railway Tourism & Homestay - Sepetang di Homestay Kampung Beng , Lenggong

4:13 PM Yanty Lee 10 Comments

Salam u ols , 

Sambungan al kisah Ty kekenyangan di Pesta Makanan Tradisional Lenggong {klik} belum selesai , sebabnya lik umah sambil siap nak pergi bermandi manda dekat air terjun  yang jalannya sangat mencabar memang ada je lagi sikit silap - silap terterjub ke bawah. Eh , terlebih imaginasi la pula.

Sebelum berkumpul untuk ke air terjun , keluarga angkat kami memang pemurah, murah dengan menjamu makanan tak henti-henti untuk kami. Minum petang yang sangat terbaik. Makan buah - buahan tempat ; rambutan , cempedak , durian dengan kerepek dan keropok ikan. Ajak jiran sebelah lagi, gamat rumah angkat kami jadinya.

Tengok si Kak Sue ni , sebakul rambutan tu dia letaknya kat depan dia.

Sedap sangat la tu sampai orang lain jenuh nak makan sebijik pun jenuh.
Ish3 , anak sapa la ni.


Ini dia , minum petang kami. Meriah u olls. Siap bungkuih kononnya nak berkelah kat air terjun tapi tak dan masa jalan nak balik baru depa pakat kedarah sebab lapaq lepaih mandi manda.

Kami geng Homestay Kg.Beng berkumpul di dewan balai raya sebelum bergerak bersama-sama menuju air terjun. Sementara menunggu yang lain , sempat la jenguk apa keluarga angkat kami semua sedang buat di belakang takbir. Rupanya depa dok preparekan masakan dan makanan untuk majlis malam tu nanti.

Seronok tengok suasana bersepakat bersama-sama bergotong royong.
Apa yang penting , kerjasama! 

Pengembaraan pun bermula , jom masuk hutan untuk merentasi semata-mata nak mandi air terjun.


Bukan senang u olls nak cross sungai kecik tu, nampak tak ada wayar elektrik jadi kami semua kena tunduk dan tak boleh sentuh. Mak aih sangat mencabar. Dengan ditambahnya pula baru lepas hujan , tanah pun masih lembab maka licin dan susah nak memanjat juga berjalan sampai ke tempat nak berair terjun.

PACAT!!! Walaupun kecil kita ni lagi besar, ini lah pertama kali Ty dihinggap binatang sungguh comel tapi menghisap darah Ty tanpa disedari. Ty tak dapat nak berendam atas sebab - sebab tertentu yang tak dapat dielakkan jadi tukang jadi photographer ja la untuk model-model majalah Mangosteen.

Sumpah cheq jealous tahap maksima gaban, mampu men celup - celup ja. Meh tolong Ty pilih cover photo untuk majalah most expose.


Kampung Beng , al kisah nya dibuka oleh seorang anak Raja Patani yang telah melarikan diri mengikut jalan sungai ; Sungai Perak. Dan nama Kampung Beng diambil bersempenakan nama beliau yang mana dikenali sebagai Tok Beng. Bukan Ben Ashaari ye. 




Dah pilih? Confius sat , posing gay sangat depa ni. Janji tak dak hat terover porno sudah la. Walhal ada ja tapi bukan dari lense Ty. Oppsss. Lepas puas depa berendam, dah sampai waktu tuk kami balik rumah keluarga angkat dan bersiap untuk majlis makan malam nanti.

Tergelincir gak la masa nak balik , sebakul kena bebel dengan mak tiri terangkat si Kak Sue tapi tak da la tahap nak terjun terjunam golek-golek ala hindustani cam apak Jeeb. Ngee..

Sampai rumah, mandi dulu. Berdarah yang tak henti di badan dan paha. Sumpah cuak tapi masih tercari-cari mana pi binatang pacat tu. Jenuh la nak mandi, non stop darah mencurah-curah. Arghhhh..darah-darah,aku cedera parah. Kesimpulannya, tempek plaster. Baru senang nak bersiap untuk kedarah lauk pauk malam tu.


Ni dia , lauk pauk hat mak pak angkat kami masak ramai-ramai dengan orang kampung. Superb marvelous delicious la u olls. Berpinggan kami makan, Qaseh menambah nasi. Lauk dirata bertingket-tingket, memang tak dak chance dah nak dibuat menantu. 

Ini mak hangkat terangkat kami.

Majlis makan malam diserikan lagi dengan band yang juga ada sesi karaoke. Kaki karok memang gila mirc la jawabnya. Antara blogger yang juga agak kaki karok la yang memeriahkan malam tu semestinya lah si Mawardi Yunus  dan Najeeb Abdullah , dah macam buat konsert pula dieorang berdua ni. 

Jom layan !


Kemain Pak Yah kita ni posing nooo

Terima kasih kasih kepada keluarga angkat , seluruh orang kampung yang sangat mesra dan baik hati juga menerima kehadiran kami selama 3 hari 2 malam . Terutamanya ribuan terima kasih buat Pak Yah , tok penghulu kampung Kg.Beng.


Sedih dan sayu gak bila kami dan nak kena balik KL. Tiada lagi suasana kampung , air sejuk dari gunung , makanan yang segar dan sedap , buah - buahan tempatan dari dusun , naik bot sebagai jalan pengantaraan dari kampung ke pekan. In sha Allah , ada kelapangan boleh plan  pi lagi.

Kampung Beng memang best!

10 comments:

  1. Kann... ikutkan hati teringin nak p lagi... suasana kg tu menggamit jer...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Abang Lan , jom kita pi Raya tahun ni nak tak? ngeeee

      Delete
  2. owh...., tau sebab apa takleh mandi sungai.. hahhahahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. Shhhh... Kantoi la pula... Tidakkkk!

      Delete
  3. alaaaaa!! wat kite terliurrr . rinduuu nk makan sumeee tuuuu ;((

    ReplyDelete
  4. waa..lauk kampung , dapat mandi air terjun . mmg pengalaman best la kan.. nak iku next time. ehehehhe

    ReplyDelete
    Replies
    1. harus follow geng2 yg laen tu next time...

      Delete

Thank you for commenting on my words.
May Allah bless me and you , Ameen