Resepi : Kerabu Seafood Suhun

9:51 AM Yanty Lee 26 Comments

Salam Ramadhan u olls,

Pejam celik pejam celik , hari ini dah 13 Ramadhan 1435H yang juga bermakna hampir 2 minggu sudah kita umat Islam menjalani ibadah puasa. Alhamdulillah.

Setakat ini Ty tak jejak kaki lag di mana - mana pasar ramadhan yang lebih disebut "param". Rezeki sana sini , dan bila opismate merangkap kakak yang suka paksa Ty berbuka bersama sebabnya kecian Ty berbuka sorang - sorang di rumah. Terima kasih ye , Kak Nad yang selengge. Menu yang Ty pestime cuba dan makan bersama dia - Kerabu Seafood Suhun . Senang je nak buat , Ty tolong sambil perhati juga camna cara nak sediakan kerabu ni.

Meh Ty kongsikan dengan u olls ,

Kerabu Seafood Suhun

Bahan

  • 100g Udang
  • 100g Sotong
  • Suhun
  • 2 biji Tomato
  • Daun Ketumbar
  • 2 biji Cili Merah
  • 1/2 Bawang Besar / Merah
  • 3 ulas Bawang Putih
  • 3 sudu besar Sos Ikan
  • 3 sudu besar Sesame Oil
  • Garam
  • Gula
  • Limau nipis

Cara penyediaan

  1. Tumiskan bawang putih sehingga naik bau.
  2. Masukkan sotong , biarkan air nya keluar dan kering.
  3. Masukkan udang , garam , sos ikan dan sesame oil.
  4. Gaul sehingga masak dan kering.
  5. Asingkan bahan.
  6. Suhun direndamkan dengan air panas dan ditepikan.
  7. Bawang besar , cili merah , tomato dihiris panjang.
  8. Gaulkan kesemua bahan-bahan bersama garam , gula dan air perahan limau nipis [mengikut rasa sendiri].
  9. Daun ketumbar ditaburkkn sebagai hiasan juga menaikkan perasa.
  10. Siap untuk dihidangkan untuk makan.

Sangat sedap dan melazatkan. Pertama kali mencuba sampai kekenyangan terbuntang.

Apa-apa pun terima kasih buat Kak Nad yang ajar dan menjamu Ty dengan makan yang superb lazat ni. Ty dah belajar satu menu dan resepi ringkas , balik kampung nanti boleh cuba makan dengan famili pula. U olls tunggu apa? Sila la cuba.

26 comments:

  1. Meleleh air kita tau. T_T. hahaha.

    ReplyDelete
  2. senang resepi nie. insya allah will try one day. :)

    ReplyDelete
  3. singgah jumaat
    hari ini anum mc badan x sehat

    ReplyDelete
  4. semalam sy buat kerabu udang..selera betul waktu berbuka..hehe..

    ReplyDelete
  5. Wah!!! Meriah dan menariknya menu nie...
    Jemput singgah dan support GA saya ye nanti..
    http://ummudd80.blogspot.com/2014/07/ihya-ramadhan-giveaway-by-ummudd80.html

    ReplyDelete
    Replies
    1. =D Tenkiu jemput GA , in sha Allah!

      Delete
  6. Nmpk sedap.. Akk x pernah buat kerabu ni

    ReplyDelete
  7. ya Allah sedapnya tyyyyy. raya nt buat la time open house, insyaAllah blh datang hikhikhik

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha... Raya xkn nk mkn ni Kira...

      Delete
  8. follow sini.. tergugat iman tgk gambar tu.. hehe

    ReplyDelete
  9. Akak nk 'curi' resipi ni lah sbb x pernah buat dan x pernah mkn so esok nk cuba :-)

    ReplyDelete

Thank you for commenting on my words.
May Allah bless me and you , Ameen