Kerajaan Beri Bonus Separuh Gaji ?!

9:21 PM Yanty Lee 14 Comments



Weyh ! Betul kan? Aku terpandang TV je tadi. Memang terbaik la kerajaan ini. Tak sia-sia aku berkhidmat untuk negara , bangsa dan agama . Pergh.. Sebenarnya memang dah dapat agak pun. Dan sebelum berbuka , En.Nameless ada telefon dan khabar kan berita tersebut.

Mana tak nya , En.Nameless hari-hari balik lewat je asyik meeting dengan orang-orang besar. PM? Termasuk jugak lah. Bulan puasa ni pun En.Nameless sangat busy. Orang ke masjid , surau berterawih tetapi sekumpulan sedang menunaikan kerja urusan negara sehingga sahur.

Kadang-kadang , orang bukan berkhidmat dengan kerajaan mereka cuma membabi buta sahaja memberi tomahan kepada pekerja kerajaan seperti seolah-olah tidak membuat kerja. Pengalaman aku berkerja hampir 3 tahun, raya ke-3 orang dengan keluarga , sanak sedara bersuka ria tetapi kami bertugas menghantar pelajar tajaan ke luar negara.

Kecian kepada mereka bertugas sehingga tidak ada masa untuk keluarga apatah lagi diri sendiri. Paling kecian, kepada orang pembangkang di luar sana. Sedar atau tidak , atau masih tak nak sedar? Renung-renungkan lah.

Bonus yang diberi adalah satu rahmat dari tuhan kepada kita semua. Bersyukur lah dengan rezeki itu. Berjimat cermat membelanjakannya.

Terpulanglah pada mereka yang menyokong mana - mana pihak , mahupun pembangkang atau tidak. Itu memang hak masing-masing. Jangan sebab 10 kali isi SPA , 20 kali temuduga tak lulus dan tidak berjaya meletakkan diri sebagai penjawat awam terus anti kerajaan. Namun anggap itu satu hikmah. Rezeki kita Allah swt dah tentukan. Fikirkanlah sejenak.

Terima kasih kerajaan atas pemberian bonus tersebut , memandangkan aku pun baru daftar sebagai pengundi akan aku laksanakan tanggungjawab aku kelak. Bak kata pegawai di pejabat , jangan siakan 1 undi tu , Tie..

Akhir sekali ,  Jangan tanya apa negara boleh buat untuk kita , tapi apa yang kita boleh buat untuk negara!


14 comments:

  1. separuh gaji ke RM 500 ek?,,mcm terbaca kt berita 500 jer,,hehe,,klu stgh gaji lg bagus,,;-)

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah..ok la ade..drpd xde kn.hu3

    ReplyDelete
  3. @Misz Eila: Betul2.. syukur la ada la sikit daripada tak dapat terus

    @n!da: berbise erk yunk... bagi sikit masyarakat buke mate

    ReplyDelete
  4. lau cm nie..kena belanja sume blogger..haha..neway thanks ya sbb follow blog sy..sy dh msukkan blog ini di ruangan followers 4 di blog sy..=)

    ReplyDelete
  5. @Faiz: haha belanja .. jom pakat mai Penang raya ni.. open house! Ok? tQ Faiz listed my blog jugak.

    ReplyDelete
  6. @[sutera kasih]: saya baru je lagi tak sakan mana pun. tapi org besar2 la bersakan.. 1/2 gji dear.

    ReplyDelete
  7. Terbaekk!! Yeayyy...bonusssss....masyukkk.. :D Sy belom daftar mengundi lagi nih.. =.= Nway... Selamat hari raya... Eh.. Selamat berposa! =)

    ReplyDelete
  8. @alia zainol: kejap je duit raya tu dh lesap syg.. haha

    @CinderLaLa: hehe tersasul plak erk..slmt bpuasa. Daftar cpt!!

    ReplyDelete
  9. wah.. leh la belanja student ni..hehe

    ReplyDelete
  10. rezki2..hehe...kalo kerajaan xbg mmg kejam la..sbb biasa pekerja mmg dpt bonys raya..negara kita kayo plak tu..huhu

    ReplyDelete

Thank you for commenting on my words.
May Allah bless me and you , Ameen